تهویه مطبوع, کولر

کولرگازی چیست و چگونه کار میکند؟

کولر گازی چطور کار میکند

کولرگازی چیست و چگونه کار میکند؟

کولرگازی یکی از پرکاربردترین و متداولترین سیستم های تهویه مطبوع می باشد که این سیستم توسط سیکل تبرید تولید سرمایش می کند
سیکل تبرید به فرآیند سرد سازی گفته می شود که در آن یک سیال مانند هوا یا آب به وسیله سیالی دیگه مانند گاز مبرد سرد میشود که طی تکرار مداوم آن عملیات سرد سازی صورت می پذیرد.

تجهیزات اساسی و کاربرد آنها در کولرگازی :

کمپرسور : الکترو موتور و یا موتور احتراق داخلی که نقش آن افزایش دما و فشار گاز مبرد می باشد‌.

کندانسور : مبدل حرارتی تشکیل شده از لوله های مارپیچ و پره هایی جهت انتقال حرارت بیشتر که گاز مبرد متراکم شده در کمپرسور را توسط هوا و فن خنک کرده و گرمای آن را به محیط انتقال می دهد

شیر انبساط : این شیر که با عناوین شیر کنترل یا شیر تنظیم شناخته می شود وظیفه کنترل جریان گاز مبرد از کندانسور به اواپراتور را بر عهده دارد

اواپراتور : مبدل حرارتی تشکیل شده از لوله های مارپیچ پره دار که برعکس کندانسور عمل می کند و سبب انتقال حرارت بین هوای محیط و گاز مبرد می شود

کولرگازی چگونه کار میکند؟

عملکرد کولرگازی در حالت سرمایش:
در ابتدا گاز مبرد پس از ورود به کمپرسور متراکم گردیده و دما و فشار آن افزایش می یابد و به حالت گاز داغ فشار بالا تبدیل می شود. سپس گاز مبرد به با ورود به کندانسور توسط فن و هوا حرارت خود را به محیط اطراف انتقال داده و از حالت گاز به مایع تغییر فاز می دهد و به مایع پر فشار تبدیل می شود. سپس مایع مبرد وارد شیر انبساط یا لوله مویین شده و فشارش را از دست می دهد و به بخار شدن (تغییر فاز از مایع به گاز) تمایل پیدا میکند و به سمت اواپراتور هدایت می شود . مبرد پس از ورود به اواپراتور که در فضای مورد نظر جهت تهویه جایگذاری شده حرارت محیط اطراف جذب کرده و تولید سرما میکند و توسط فن با گردش اجباری هوا موجب خنک سازی محیط می شوند.
عملکرد کولرگازی در حالت گرمایش:
در حالت گرمایشی گاز مبرد پس از متراکم شدن و افزایش دما در کمپرسور توسط شیر چهارطرفه مستقیماّ به سمت اواپراتور هدایت می شود و در آنجا پس از انتقال حرارت با محیط اطراف موجب گرم شدن هوا می شود.

انواع کولرگازی:

به طور کلی کولرهای گازی به دو گروه یک پارچه و دو تکه تقسیم می شوند که اصطلاحا به نوع دو تکه آن کولرهای اسپلیت نیز گفته می شود که انواع آن به شرح زیر دسته بندی می شود :
۱- کولرهای گازی پنجره ایی
۲- کولرهای گازی پرتابل
۳- کولرگازی اسپلیت دیواری
۴- کولرگازی اسپلیت ایستاده
۵- کولرگازی داکت اسپیلت
۶- کولرگازی های مولتی اسپلیت

۱-کولرگازی پنجره ایی:
کولرهای گازی پنجره ایی به صورت یک سیستم واحد و یک پارچه تولید می شوند. برای استفاده از این نوع کولرگازی الزامیست قسمتی از کولر داخل محیط و قسمتی از آن بیرون محیط تهویه شوند تا تبادل حرارتی به نحوه مورد قبول صورت پذیرد.
ای نوع کولرهای گازی در صورت فقدان فضا و شرایط نصب معمولا مورد انتخاب قرار می گیرند.

کولرگازی پنجره ایی

۲- کولرگازی پرتابل:
کولرهای گازی پرتابل همانند کولرگازی پنجره ایی از سیستم یک پارچه بهرمند می شوند و این قابلیت را دارند که در هر شرایط مورد استفاده قرار بگیرند.
این نوع کولرهای گازی در ظرفیت های پایین تولید و ارائه می شوند.

کولرگازی پرتابل

۳- کولرگازی اسپلیت دیواری :
کولرهای گازی اسپلیت دیواری دارای دو تکه یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشد. متداول ترین نوع کولرهای گازی که به وفور تولید و مورد استفاده قرار می گیرند ، همین کولرها می باشد. یونیت داخلی یا پنل این کولرها بروی دیوار نصب می گردد و یونیت خارجی آن در خارج از محیط ساختمان در مجاورت با هوای آزاد اجرإ می شود.

کولرگازی اسپلیت دیواری

۴-کولرگازی ایستاده :
این نوع کولر های گازی از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با کولرهای اسپیلت دیواری ندارد و دارای دو تکه یونیت داخلی و خارجی هستند ولی یونیت های داخلی این کولرها بصورت یک دستگاه ایستاده در محیط قرار داده می شود. کولرهای گازی ایستاده در ظرفیت های بالاتر طراحی و تولید می شوند.کولرگازی های ایستاده اغلب پروژه هایی با کاربری تجاری، سالن های ورزشی و اداری ، مساجد و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

کولرگازی ایستاده

۵-کولرگازی داکت اسپیلت:
این نوع کولرها فقط از نظر یونیت داخلی متفاوت از کولرهای دیواری هستند. یونیت داخلی داکت اسپیلت ها در واقع یک هوا ساز می باشد که می تواند حجمی از هوا با پرتاب باد معینی ایجاد کند. یونیت داخلی داکت اسپیلت ها بصورت توکار درون سقف کاذب نصب می گردد. جهت انتقال هوا به همه بخش های محیط استفاده از سیستم کانال کشی الزامی است.

کولرگازی داکت اسپیلت

۶-کولرگازی مولتی اسپیلت :
این نوع کولرها عملکردی شبیه به کولرگازی اسپیلت دارند با این تفاوت که از یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی طراحی و تولید می شوند.

کولرگازی مولتی اسپیلت

مزایا و معایب کولرهای گازی:

•فیتراسیون هوا و کاهش آلودگی و گرد غبار محیط
•خنک سازی بسیار سریع محیط بدلیل تبادل حرارت و برودت بسیار بالا
•قابلیت استفاده در مناطق شرجی و حاره ایی
•صرفه جویی در مصرف آب
•هزینه اولیه خرید بالا
•مصرف برق بالا بالا نسبت به چیلر فن کویل و سیستم های تبخیری (کولر آبی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *