تهویه مطبوع, کولر

تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی معمولی

تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی معمولی

تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی معمولی

کولر های آبی دستگاه های سرمایشی هستند که با فرآیند سرمایش تبخیری کار میکنند که در این پدیده تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی میباشد بدین صورت که گرمای هوای جذب شده به عنوان گرمای نهان برای تبخیر آب استفاده می شود.

اصلی ترین تفاوت کولر های آبی سلولزی و کولر های آبی معمولی

اصلی ترین تفاوت کولر های آبی سلولزی و کولر های آبی معمولی در این است که در کولر های سلولزی از پدهای سلولزی (عکس 1)و در کولر های معمولی از پوشال (عکس 2)برای رطوبت زنی استفاده می شود.

(عکس 2)

(عکس 1)

برای دستیابی به نتیجه مطلبوب می بایست در مرحله اول این دو مورد را با یکدیگر مقایسه کرده و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار بدهیم:

در کولر های آبی معمولی به دلیل اینکه پوشال های مورد استفاده نامنظم و متغییر بوده پس از ریزش آب بروی آنها در موت کوتاهی پوشالها به سمت قسمت های پایین جا به جا و جمع می شود و قسمت های بالا یا وسط تا حدودی خالی از پوشال می گردد همین امر سبب می شود هوای گرم خارج پس از ورود از نقاط خالی از پوشال بدون خنک شدن وارد محفظه شود و با هوای عبوری خنک شده پس از عبور ار نقاط پرپوشال مخلوط گردد که این موضوع باعث کاهش چشمگیر راندمان خنک کنندگی هوای کولر های آبی معلمولی می شود.

در کولر های سلولزی پدها دارای ساختاری منظم و یکنواخت هستند که بر خلاف پوشال ها آب به صورت یکنواخت در آن ها پخش می شود بدین صورت که هیچ قسمتی از آن خشک یا مملو از آب باقی نمی ماند. این موضوع سبب می شود بازده خنکی بسیار بیشتر از کولر های آبی معمولی باشد. پد های سلولزی به یکدگیر متصل هستند و امکان شکستی در آن ها وجود ندارد و ایم مسئله باعث عدم ایجاد و رشد باکتری در پدها میشود.

مهمترین تفاوت های کولرهای آبی سلولزی با کولرهای آبی معمولی به شرح زیر می باشد:

  • خود ایستایی پد سلولزی در مقایسه با پوشال و ثابت ماندن راندمان خنکی
    پدهای سلولزی به دلیل ساختار و شکل خاصی که دارند می توانند هوای گرم را در خود نگه داشته و در تماس با آب قرار دهند که این مسئله سبب افزایش راندمان خنکی بالای 30% می گردد. پوشال ها به دلیل اینکه متخلخل هستند هوا را از منافذ خود به راحتی عبور می دهند در نتیجه راندمان خنک سازی به شدت کاهش می یابد.
  • عدم تجمع آب در سیستم سرمایشی
    با توجه به ساختار پدهای سلولزی ریزش آب به سمت پایین می باشد. در کولر های سلولزی خطری موتور را تهدید نمی کند و آب به هیچ عنوان تجمع نمی یابد.
  • فیلتراسیون هوا
    پدهای سلولزی به راحتی و بدون صرف هیچ هزینه ایی اضافه بخش عمده ایی از گرد و غبار هوا و ذرات معلق در هوا را جذب میکنند و هوای تمیز را به محیط انتقال می دهد.
  • قابلیت شستشو
    پدهای سلولزی را می توان بدون اینکه آسیب ببینند یا از کارایی آن ها کاسته شود به راحتی شستشو داد بدون اینکه تغییر شکل بدهند.
  • عمر طولانی مدت
    پدهای سلولزی دارای عمر مفید بین 3 الی 5 سال می باشد که در مقایسه با پوشال ها که می بایست حداقل بصورت سالیانه تعویض شوند دیرتر نیاز به تعویض شدن دارند.
  • تهویه بهتر خنک سازی بیشتر
    کولرهای سلولزی پس از خنک سازی یکپارچه و کامل هوا آن را به محیط انتقال می دهند. در صورتی که
    کولرهای آبی معمولی تنها توانایی خنک سازی هوایی را دارند که دقیقا از قسمت های پر پوشال عبور میکندو هنگامی که هوای گرم ورودی از قسمت های بدون پوشال مخلوط می شود خنکی هوا تا حدود 30% کاهش می یابد.
  • هزینه نگهداری
    مهمترین تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی معمولی در هزینه تعویض هر سالانه پوشال با هزینه تعویض پد در هر 5 سال یکبار می باشد.
  • عدم تولید آلرژی
    پدهای سلولزی بر خلاف پوشال ها از بروز هرگونه آلرژی و باکتری و عارضه ایی جلوگیری می کنند و با استفاده از آن ها می توان به راحتی در فضایی پاکتر تنفس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *